Grupa malarska UTW w Łańcucie powstała w 2009 r. Jesteśmy amatorami sztuk pięknych, wykonujemy obrazy różnymi technikami malarskimi pod kierunkiem artystów malarzy Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Z potrzeby serca rodzą się obrazy o różnej tematyce. Od roku 2015 piszemy także ikony. Odbyliśmy już kilka etapów ich pisania. Naukę prowadzi z nami ikonopistka Dorota Filip z Bieszczadzkiej Pracowni Ducha Świętego w Sanoku.

Pierwszą naszą pracą jest ikona Jezus Chrystus Mandylion a następne to: Matka Boża Bolesna, Matka Boża z Dzieciątkiem, Jezus Chrystus Pantokrator, Matka Boża Karmiąca, św. Michał Archanioł. Są to ikony wykonywane podczas kursów. Posiadamy również ikony wykonywane przez nas nadprogramowo.

Ponad dziesięcioletni nasz dorobek artystyczny zaowocował licznymi wystawami zbiorowymi i indywidualnymi nie tylko na terenie województwa podkarpackiego, ale również zagranicą. Grupa wpisała się w dorobek działalności kulturalnej miasta Łańcuta, liczy 20 osób. Grupie przewodniczy Regina Trojnar.

Ikony piszemy tradycją stosowaną od wieków w technice tempery żółtkowej na desce. Deska jest symbolem krzyża Chrystusowego.

Na starannie wygładzoną deskę, nakleja się płótno lniane lub bawełniane i pokrywa się to płótno dwunastoma warstwami kleju króliczego z kredą bolońską. Klej musi dobrze wyschnąć, jego powierzchnia jest gładka, biała i można na niej wykonywać podrzeźbienia.

Następnie przystępujemy do naniesienia ołówkiem rysunku osoby świętej.

W pierwszej kolejności wykonujemy nimbu (aureolę), które zaznaczamy rylcem wokół głowy.
Na powierzchnię nimbu nanosimy czerwoną farbę, a na nią szelak (lakier), a następnie mikstion (klej). Na tak przygotowany podkład kładziemy płatki złota lub srebra (szlagmetal, szlagaluminium) lub złoto prawdziwe w płatkach.

Kolejne prace przy ikonie to nanoszenia farb na twarz, szaty itp. Odpowiedni kolor farby w proszku mieszamy z żółtkiem jaja kurzego i wodą w odpowiednich proporcjach oraz kilkoma kroplami poświęconego wina.

Po dokładnym wyschnięciu farb, ikona jest lakierowana kilkakrotnie szelakiem.

Praca nad ikoną jest długa, czasochłonna, wymaga staranności, spokoju, wsparcia w modlitwie oraz wprawy.