Przebieg Prac konserwatorskich

Prace rozpoczęto od czyszczenia polichromii. W fazie wstępnej czyszczenia używano szczotek, pędzli i odkurzaczy, później niektóre partie malowidła czyszczone były również na mokro. Przemalowania na polichromii usuwano mechanicznie, a także chemicznie. Po oczyszczeniu polichromii i usunięciu wtórnych nawarstwień przystąpiono do wzmacniania tynków i utrwalenia osłabionej warstwy malarskiej. Do tego celu zastosowano preparat o nazwie Funcosil Tiefengrund firmy Remmers, którym nasączono tynki. Następnie wykonano zastrzyki zespalające tynk z wątkiem ceglanym. W miejscach odspojeń tynków nawiercano małe otwory, przez które w puste przestrzenie wprowadzano preparat o nazwie Osakryl KM. Zabiegu tego wymagały szczególnie tynki na gzymsach w obszarze największych spękań biegnących przez arkadę okienną i ścianę poniżej okna. Do tych prac w 2018 r zużyto ok. 100 litrów Osakrylu. Ubytki tynków uzupełniano stosując również materiały firmy Remmers: Funcosil Restauriermortel-weich, przy głębokich ubytkach dodawano Relo Multispachtel. Po wykonaniu konserwacji technicznej została wykonana konserwacja estetyczna, czyli uzupełnienie drobnych ubytków warstwy malarskiej, oraz rekonstrukcja dużych ubytków malowidła. Wykonano pełnej konserwacji malowideł ściennych w nawie głównej ok. 50 m2 na gzymsach, 40 m2 na ścianach powyżej gzymsu i 51 m2 na ścianach poniżej gzymsu. Wykonany zakres prac przywrócił dekoracji malarskiej pierwotną formę i kolorystykę. Prace zostały wykonane z bardzo dużą starannością oddając charakter autorskich założeń Leonarda Winterowskiego.

Finansowanie prac:
• Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – 130.000,00 zł.
• Wojewódzki Konserwator Zabytków – 45.000,00 zł.
• Ofiary Parafian – 86.837,00 zł.